Нормативні документи

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ
ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ
КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
«ЗАПОРІЗЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ
ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ»
ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ
пРОГРАМА
РЕГІОНАЛЬНОГО КУРСУ ЗА ВИБОРОМ
«ЕКОЛОГІЯ РІДНОГО КРАЮ»
для 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів
Запоріжжя
2010


Програма регіонального курсу «Екологія рідного краю» для 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів. – Запоріжжя, 2010.
Погоджено науково-методичною радою Запорізького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти
(протокол № 4 від 24 червня 2010 р.)
Схвалено для використання в навчально-виховному процесі (Протокол  № 7 засідання комісії з біології та екології Інституту інноваційних технологій і змісту освіти МОН України від 26.10.2010 року.)
Автори та упорядники:
Рильський О.Ф. – кандидат біологічних наук, доцент кафедри загальної та прикладної екології і зоології ЗНУ;
Корж О.П. – кандидат біологічних наук, доцент кафедри загальної та прикладної екології і зоології ЗНУ;
Домбровський К.О. – кандидат біологічних наук, доцент кафедри загальної та прикладної екології і зоології ЗНУ;
Дубова  О.В. – кандидат біологічних наук, доцент кафедри садово-паркового господарства та генетики рослин ЗНУ;
Лебедєва Н.І. – кандидат біологічних наук, доцент кафедри мисливствознавства та іхтіології ЗНУ;
Нікулочкіна  О.В. – кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри дошкільної та початкової освіти КЗ «ЗОІППО» ЗОР;
Варецька О.В. – кандидат педагогічних наук, доцент кафедри інноваційних освітніх технологій КЗ «ЗОІППО» ЗОР;
Олексенко Т.Д. – кандидат сільськогосподарських наук, доцент кафедри педагогіки та методики початкового навчання Мелітопольського педагогічного університету;
Васильєва Т.М. – вчитель-методист, викладач природничих дисциплін коледжу Хортицького навчально-реабілітаційного багатопрофільного центру м. Запоріжжя;
Олійник А.П. – викладач Запорізького педагогічного коледжу;
Коваль Н.М. – викладач Запорізького педагогічного коледжу;
Рожко О.І. – вчитель-методист гімназії «Світоч» м. Вольнянська;
Яковлєва Є.В.  – заслужений вчитель України, вчитель методист СШ № 25 м. Мелітополя.
Савіч І.О. – методист методичного відділу КЗ «ЗОІППО» ЗОР.
Рецензенти:
Кошелєв О.І. – доктор біологічних наук, завідувач кафедри зоології МДПУ;
Лисенко В.І. – доктор біологічних наук, професор, проректор з навчальної та наукової роботи Мелітопольського інституту екології та соціальних технологій;
Байєр О.М. – кандидат психологічних наук, доцент кафедри дошкільної та початкової освіти КЗ «ЗОІППО» ЗОР;
Анісімова Г.О. – методист методичного відділу КЗ «ЗОІППО» ЗОР;
Стрижак М.М. – вчитель-методист, методист  методичного відділу КЗ «ЗОІППО» ЗОР.


Пояснювальна записка
Одним із загальновизнаних завдань середньої школи визнано зміну стереотипів мислення, переоцінку цінностей у свідомості учнів. Тому в еколого-освітній діяльності особливе місце повинна займати саме система загальної середньої освіти, можливості якої вичерпані далеко не повністю. Незважаючи на те, що майже за всіма шкільними дисциплінами можлива певна підготовка дітей до природоохоронної діяльності, особливо на природничих дисциплінах, виникає потреба у формуванні цілісного систематизованого уявлення про особливості функціонування природного середовища та місце людини в ньому. Особливої актуальності подібні підходи набувають у нашій державі, надзвичайно перетвореній як високим ступенем індустріалізації, так і розвинутим сільським господарством тощо.
Об’єднуючим початком курсу «Екологія рідного краю»  було обрано наступну ідею: розширення кожною людиною свого «Я» від особистості та найближчого оточення до гармонійного поєднання з природним середовищем.
Загальною метою курсу є формування уявлень про особливості функціонування природних і антропогенно-перетворених екосистем вашого регіону. Серед завдань курсу окремо слід зупинитися на наступних:
-         поглиблення знань учнів про довкілля, екологічні фактори та їх взаємодію, роль людини в природі;
-         формування в учнів позитивних емоцій, почуття краси через спілкування з природою рідного краю, творчу діяльність;
-         активізування пізнавальної діяльності учнів через дослідництво, нетрадиційні форми та інноваційні технології навчання із застосуванням цікавих фактів з життя природи рідного краю;
-         вироблення норм поведінки в природі, властиві сучасній цивілізованій людині;
-         формування в учнів ставлення до природного середовища як до найбільшої цінності людства;
-         ознайомлення дітей з перлинами народної творчості про природу та заохочення їх до власної творчості.
Матеріал курсу «Екологія рідного краю» між різними класами розподілено таким чином, щоб уникнути безпосередніх повторів, а в разі необхідності викладення нових підходів чи розгляданні певних явищ під іншим кутом, спиратися на раніше отримані знання. Передбачається широке застосування уроків-екскурсій, конкурсів, практичних і лабораторних робіт, що може сприяти кращому ознайомленню з природою рідного краю.
Курс має три логічних рівні викладання, розподілених за відповідними ступенями. Перший рівень «Я – лише одне з багатьох подібних» стосується 1-4 класів навчання. Метою цього рівня є довести, що не лише людське, але й будь-яке «Я» є унікальним явищем природи. Другий рівень «Природа очікує…» призначений для основної школи, метою якого є ознайомлення дітей із особливостями організації та функціонування природних екосистем на місцевих прикладах. Третій рівень: «Довкілля – гарант мого існування» розрахований на школярів 10-11 класів. Основною метою цей рівень передбачає укорінити екологічний світогляд, який передбачає відповідальність кожного за довкілля як у сучасності, так і в майбутньому.
Програмою передбачено, що вчитель може творчо використовувати змістовний матеріал до курсу «Екологія рідного краю» з огляду на конкретні умови довкілля, специфіку школи, рівень підготовки дітей тощо.
В усіх класах передбачено здійснення позакласної роботи з учнями та із можливістю залучення їх батьків. Позакласна робота в 1-4 класах навчання передбачає застосування однакових заходів, безпосереднє проведення яких залежить від творчого підходу вчителя та рівня підготовленості дітей. В основній та старшій школах запропоновано тематику позакласної роботи окремо за різними класами. Але, в разі необхідності, вчитель може взаємозамінювати, розширювати та доповнювати ці заходи з метою оптимізації навчального процесу.
Умовами досягнення ефективності засвоєння курсу учнями є:
-         поєднання теоретичної і практичної діяльності школярів, що досягається у процесі навчання, проведення лабораторних та практичних робіт, під час різноманітних екскурсій, дослідів, спостережень;
-         використання народної мудрості та національних традицій щодо ставлення до природу;
-         заохочення учнів до творчості, активне застосування проектних технологій;
-         широке використання місцевого екологічного матеріалу та прикладів із власного життя щодо раціонального природокористування;
-         обов’язкове застосування нетрадиційних форм організації навчального процесу: уроки-конкурси на кращий малюнок, твір про природу; уроки-вікторини, виставки, свята тощо.
У процесі такого навчання в учнів розвиваються та закріплюються не тільки знання і навчальні навички, але й творчі здібності. Свій малюнок, вірш, своє бачення інсценізації, свій проект – це краща школа творчості.
Подібна структура курсу дозволяє сформувати повноцінно розвинену екологічну особистість, яка не лише має набір екологічних знань, але й сформований екоцентристський та поліцентристський світогляд, та займає активну громадську позицію.


програма курсу
«Екологія рідного краю»
1 клас
(17 годин, 0,5 годин на тиждень)

К-ть
годин
Зміст навчального матеріалу
Вимоги до загальноосвітньої
підготовки учнів
1
Вступ (моє «Я» та «Я» інших)
-   Поняття про природу та її компоненти.
-   Мій рідний край – мій дім.
-   Місце людини в природі.
Учень знає:
-   поняття – «природа»;
-   поняття – «жива природа»;
-   поняття – «нежива природа».
Наводить приклад:
-   представників живої природи;
-   предмети неживої природи.
Пояснює:
-   зв’язок живого та неживого в природі.
Робить висновки:
-   про місце людини в природі.
5
Тема 1
Барвиста осінь
-   Послідовність змін у природі восени.
-   Дозрівання врожаю.
-   Підготовка рослин і тварин до зими.
-   Відлітання птахів у теплі краї.
-   Явище листопаду.
Учень знає:
-   явище сезонних змін;
-   плоди, що дозрівають восени;
-   явище листопаду.
Наводить приклади:
-   птахів, що відлітають до теплих країв;
-   тварин, що впадають у зимову сплячку;
-   рослин, у яких відбувається листопад.
Пояснює:
-   залежність життя рослин і тварин від осінніх умов.
Досліджує:
-   вплив сезону на рослин і тварин.
Робить висновки:
-   про значення сезону в житті рослин і тварин.
Практична робота:
№1. Осінні барви (виготовлення виробів із природного матеріалу)
Екскурсія:
№1. До дерева, з метою спостереження осінніх змін у житті дерева та його мешканців.
5
Тема 2
Зимові турботи
-   Ознаки зими;
-   Вивчення снігу як природного явища та слідів на ньому.
-   Вивчення зимових видів тварин.
-   Пристосування рослин і тварин рідного краю  до зими.

Учень знає:
-   ознаки зими;
-   пристосування рослин і тварин до зими.
Наводить приклади:
-   зелених рослин узимку;
-   тварин, що взимку сплять;
-   активних узимку тварин своєї місцевості.
Пояснює:
-   необхідність утеплення приміщень.
Досліджує:
-   зимові пристосування організмів.
Робить висновки:
-   про значення зими в житті організмів.
Практична робота:
№2. «Взимку білий, влітку – сірий». Практична робота передбачає вивчення у формі гри пристосування зайчика до зимових умов існування, його зв’язки з рослинами й тваринами.
Екскурсія:
№2. До годівниці для пташок з метою спостереження за поведінкою пташок.
5
Тема 3 Весняні довкілля
-   Весняні події у природі.
-   Пробудження дерев.
-   Зустріч пташок.
-   Цвітіння рослин у природі та біля дому.
Учень знає:
-   весняні події у природі;
-   явище цвітіння рослин;
-   значення співу пташок.
Наводить приклади:
-   першоцвітів рідного краю;
-   пташок, що прилітають навесні;
-   дерева, які квітнуть навесні.
Пояснює:
-   значення весняних подій у житті рослин і тварин.
Досліджує:
-   зміни в природі.
Робить висновки:
-   про значення весни в житті організмів.
Практична робота:
№3. «Подорож крапельки» - казка про перетворення крапельки під час здійснення кругообігу води.
Екскурсія:
№3. До дерева з метою ознайомлення з весняними змінами в житті дерев та його мешканців.
1
Тема 4
Канікули на порозі
-   Ознаки літа  в житті рослин і тварин рідного краю.
Учень знає:
-   літні події в житті місцевих мешканців.
Наводить приклади:
-   дарунків літа.
Пояснює:
-   значення літа в житті рослин і тварин.
Робить висновки:
-   важливість літніх змін для живих організмів.

Завдання на літню практику:
-          Ознайомлення з місцевими видами рослин та тварин в літніх умовах.
ПОЗАКЛАСНА РОБОТА
Оскільки програма «Екологія рідного краю» для першого класу розрахована на 17 годин, то  пропонується позакласна робота за міні-проектами під узагальненою назвою «Екосім´я».
Мета діяльності дітей у рамках позакласної програми «Екосім´я»: «відкрити свою планету» й стати її дбайливим господарем, як Маленький принц із казки Екзюпері. У казки Антуана де Сент-Екзюпері «Маленький принц» у хлопчика було тверде правило: «Прокинувся вранці, умився, привів себе до ладу – і одразу ж наведи лад на своїй планеті».
Позакласна робота – це екологічний калейдоскоп, що складається з маленьких проектів, згрупованих за блоками. На кожну пору року – окремий блок, до складу якого входять екологічна акція, дослідження й спостереження, зміст яких розрахований на спільну роботу дітей, вчителів та батьків.
Реалізація міні-проектів здійснюється в ігровій формі через залучення дітей до різних видів творчої та практичної екологічно значущої діяльності, у безпосередньому контакті з різними об’єктами природного та соціального середовища (малювання, виготовлення виробів із природного матеріалу, екскурсії, розвідки, спектаклі, екологічні ігри, практичні корисні справи тощо).
Кожен блок закінчується веселим святом для малюків. Щоб досягнути звання «Маленький принц»  чи  «Маленька принцеса», учням разом із їх екобатьківщинами необхідно подолати сходинки росту:
-        участь у 3-х міні-проектах – Принц (Принцеса) Білої Троянди;
-        участь у 6-х міні-проектах – Принц (Принцеса) Жовтої Троянди;
-        участь у 9-х міні-проектах – Принц (Принцеса) Червоної Троянди;
-        участь у 12-х міні-проектах – Маленький принц (Маленька принцеса) рідного краю.
«Екобатьківщина» може залучатися до програми в будь-який час, у будь який місяць. Переможних у ній немає, а є маленькі принци та принцеси, які підіймаються сходинками піклування про природу з різною швидкістю.

Зміст міні-проектів
Осінній блок
Прикмети осені
Екодослідження
Насіння життя
Екоакція
Шефство над деревом
Екоспостереження
Зимовий блок
Збережи ялинку
Екоакція
Вирости рослину вдома
Екодослідження
Зимовий  візит до дерева
Екоспостереження
Весняний блок
Весняний візит до дерева
Екоспостереження
Зустріч птахів
Екоакція
Першоцвіти
Екодослідження
Літній блок
Тварини в історії моєї сім’ї
Екодослідження
Літній візит до дерева
Екоспостереження
Проблема відходів
Екоакція


програма курсу
«Екологія рідного краю»
2 клас
(17 годин, 0,5 годин на тиждень)

К-ть
годин
Зміст навчального матеріалу
Вимоги до загальноосвітньої
підготовки учнів
1
Рослина – ще одне «Я»
-   Рослина як живий організм.
-   Життєві форми рослин.

Учень знає:
-   поняття – «рослина»;
-   органи рослини.
Наводить приклад:
-   різних видів рослин;
-   органів рослин.
Пояснює:
-   значення окремих органів для рослин.
Робить висновки:
-   про рослину як живий організм.
5
Тема 1
Дерева рідного краю
-   Дерево як живий організм.
-   Плодові дерева.
-   Лісові дерева.
-   Ліс як природна система.
-   Значення дерев у довкіллі та в житті людини.
Учень знає:
-   поняття дерево;
-   будову дерев;
-   значення дерев для природи й людини.
Наводить приклади:
-   лісових дерев;
-   плодових дерев.
Пояснює:
-   значення дерев та лісу в житті людини.
Досліджує:
-   структуру лісу.
Робить висновки:
-   про значення лісу в природі.
Практична робота:
№1. Структура лісу.
Екскурсія:
№1. До лісового насадження, з метою ознайомлення з особливостями будови лісу.
5
Тема 2
Кущі рідного краю
-   Кущ як живий організм.
-   Плодові кущі.
-   Декоративні кущі.
-   Значення кущів.

Учень знає:
-   поняття про кущі;
-   будову кущів;
-   значення цих рослин у природі та житті людини.
Наводить приклади:
-   плодових кущів;
-   декоративних кущів.
Пояснює:
-   значення кущів у природі.
Досліджує:
-   будову кущів.
Робить висновки:
-   про значення кущів для людини.
Практична робота:
№2. «Побудуємо райський кущ». Практична робота передбачає вивчення у формі гри особливостей будови кущів.
Екскурсія:
№2. До ботанічного саду (за вибором учителя) з метою ознайомлення з різними видами кущів.
5
Тема 3 Трав’янисті рослини рідного краю
-   Трава як живий організм.
-   Будова різних трав’янистих рослин.
-   Лікарські трави.
-   Сільськогосподарські рослини.
-   Квіткові рослини.
-   Значення трав’янистих рослин для природи та у житті людини.
Учень знає:
-   трав’янисті рослини;
-   будову трав’янистих рослин;
-   їх значення.
Наводить приклади:
-   лікарських трав;
-   квіткових рослин;
-   сільськогосподарських рослин.
Пояснює:
-   значення трав’янистих рослин у природі.
Досліджує:
-   ріст рослини.
Робить висновки:
-   про значення трав’янистих рослин.
Практична робота:
№3. «Вирости квітку» - вирощування в горщиках під керівництвом учителя рослин, що швидко ростуть та періодичне спостереження за ними.
Екскурсія:
№3. До саду, городу, присадибної ділянки (за вибором учителя) для ознайомлення з трав’янистими рослинами.
1
Тема 4
Охорона рослин
-   Поняття про охорону.
-   Червона Книга України.
Учень знає:
-   поняття про охорону рослин;
-   червона Книга України;
-   зникаючий вид.
Наводить приклади:
-   видів рослин, занесених до Червоної Книги України.
Пояснює:
-   необхідність охорони рослин.
Робить висновки:
-   про важливість рослин у природі та житті людини.

Завдання на літню практику:
-   спостереження за деревами, кущами та трав’янистими рослинами і їх літніми змінами.
ПОЗАКЛАСНА РОБОТА
Позакласна робота розпочата в 1 класі, продовжується у 2 класі.
Мета діяльності дітей у рамках позакласної програми «Екосім´я»: «відкрити свою планету» й стати її дбайливим господарем, як Маленький принц із казки Екзюпері. У казки Антуана де Сент-Екзюпері «Маленький принц» у хлопчика було тверде правило: «Прокинувся вранці, умився, привів себе до ладу – і одразу ж наведи лад на своїй планеті».
Позакласна робота – це екологічний калейдоскоп, що складається з маленьких проектів, згрупованих за блоками. На кожну пору року – окремий блок, до складу якого входять екологічна акція, дослідження й спостереження, зміст яких розрахований на спільну роботу дітей, вчителів та батьків.
Реалізація міні-проектів здійснюється в ігровій формі через залучення дітей до різних видів творчої та практичної екологічно значущої діяльності, у безпосередньому контакті з різними об’єктами природного та соціального середовища (малювання, виготовлення виробів із природного матеріалу, екскурсії, розвідки, спектаклі, екологічні ігри, практичні корисні справи тощо).
Кожен блок закінчується веселим святом для малюків. Щоб досягнути звання «Маленький принц»  чи  «Маленька принцеса», учням разом із їх екобатьківщинами необхідно подолати сходинки росту:
-        участь у 3-х міні-проектах – Принц (Принцеса) Білої Троянди;
-        участь у 6-х міні-проектах – Принц (Принцеса) Жовтої Троянди;
-        участь у 9-х міні-проектах – Принц (Принцеса) Червоної Троянди;
-        участь у 12-х міні-проектах – Маленький принц (Маленька принцеса) рідного краю.
«Екобатьківщина» може залучатися до програми в будь-який час, у будь який місяць. Переможних у ній немає, а є маленькі принци та принцеси, які підіймаються сходинками піклування про природу з різною швидкістю.

Зміст міні-проектів
Осінній блок
Прикмети осені
Екодослідження
Насіння життя
Екоакція
Шефство над деревом
Екоспостереження
Зимовий блок
Збережи ялинку
Екоакція
Вирости рослину вдома
Екодослідження
Зимовий  візит до дерева
Екоспостереження
Весняний блок
Весняний візит до дерева
Екоспостереження
Зустріч птахів
Екоакція
Першоцвіти
Екодослідження
Літній блок
Тварини в історії моєї сім’ї
Екодослідження
Літній візит до дерева
Екоспостереження
Проблема відходів
Екоакція



програма курсу
«Екологія рідного краю»
3 клас
(17 годин, 0,5 годин на тиждень)

К-ть
годин
Зміст навчального матеріалу
Вимоги до загальноосвітньої
підготовки учнів
1
Тварина – ще одне «Я»
-   Тварина як живий організм.
Учень знає:
-   поняття – «тварина»;
-   дика тварина;
-   свійська тварина.
Наводить приклад:
-   свійських тварин;
-   диких тварин;
Пояснює:
-   значення тварин у природі та для людини;
Робить висновки:
-   про тварину як живий організм.
4
Тема 1
Водні та навколоводні мешканці
-   Поняття про одноклітинні тварини.
-   Багатоклітинні тварини.
-   Риби та їх значення.
-   Земноводні й плазуни.
-   Навколоводні птахи та звірі.
-   Охорона водних та навколоводних мешканців.
Учень знає:
-   поняття одноклітинні тварини;
-   поняття багатоклітинні тварини.
Наводить приклади:
-   одноклітинних водних мешканців;
-   ракоподібних;
-   риб;
-   земноводних і плазунів;
-   птахів і звірів.
Пояснює:
-   зв’язки тварин із водним середовищем;
Досліджує:
-   зв’язки тварин із водним середовищем.
Робить висновки:
-   про значення водного середовища для тварин.
Практична робота:
№1. Зв’язки тварин із водним середовищем.
Екскурсія:
№1. До водойми з метою ознайомлення із водними та навколоводними мешканцями.
4
Тема 2
Степові мешканці
-   Ґрунтові мешканці.
-   Норні тварини.
-   Рослиноїдні тварини.
-   Хижі тварини.
-   Комахи степу.
-   Птахи степу.
-   Охорона степових мешканців.

Учень знає:
-   поняття про ґрунтових мешканців;
-   поняття про степових мешканців.
Наводить приклади:
-   комах степу;
-   птахів степу;
-   рослиноїдних та хижих тварин.
Пояснює:
-   пристосування тварин до степових умов.
Досліджує:
-   зв’язки тварин із ґрунтом.
Робить висновки:
-   про значення степів для тварин.
Практична робота:
№2. Дослідження зв’язків тварин із ґрунтом.
4
Тема 3 Лісові мешканці
-   Нічні та денні тварини;
-   Мешканці дерев.
-   Мешканці кущів.
-   Значення лісових тварин  для природи та у житті людини.
-   Охорона лісових мешканців.
Учень знає:
-   поняття лісові мешканці;
-   мешканців дерев;
-   мешканців кущів.
Наводить приклади:
-   нічних видів;
-   денних вдів;
-   мешканців дерев.
Пояснює:
-   пристосування тварин до лісових умов.
Досліджує:
-   зв’язки тварин з деревами.
Робить висновки:
-   зв’язки тварин з деревами.
Практична робота:
№3. Дослідження взаємозв’язків тварин із деревами.
4
Тема 4 Свійські тварини
-   Види свійських тварин.
-   Поняття про породу.
-   Значення свійських тварин.
-   Сільськогосподарські види.
-   Шкідливі види тварин.
Учень знає:
-   свійських тварин;
-   поняття породи;
-   шкідливі види.
Наводить приклади:
-   сільськогосподарських тварин;
-   свійських тварин;
-   різних порід.
Пояснює:
-   значення свійських тварин для людини.
Досліджує:
-   поведінку свійських тварин.
Робить висновки:
-   про значення свійських тварин для людини.
Практична робота:
№3. «Мій улюбленець».
Екскурсія:
№2. До зоокуточка (за вибором учителя) з метою спілкування з тваринами.

Завдання на літню практику:
-   Спостереження за свійськими та дикими тваринами.
ПОЗАКЛАСНА РОБОТА
Позакласна робота розпочата в 1-2 класах продовжується у 3 класі.
Мета діяльності дітей у рамках позакласної програми «Екосім´я»: «відкрити свою планету» й стати її дбайливим господарем, як Маленький принц із казки Екзюпері. У казки Антуана де Сент-Екзюпері «Маленький принц» у хлопчика було тверде правило: «Прокинувся вранці, умився, привів себе до ладу – і одразу ж наведи лад на своїй планеті».
Позакласна робота – це екологічний калейдоскоп, що складається з маленьких проектів, згрупованих за блоками. На кожну пору року – окремий блок, до складу якого входять екологічна акція, дослідження й спостереження, зміст яких розрахований на спільну роботу дітей, вчителів та батьків.
Реалізація міні-проектів здійснюється в ігровій формі через залучення дітей до різних видів творчої та практичної екологічно значущої діяльності, у безпосередньому контакті з різними об’єктами природного та соціального середовища (малювання, виготовлення виробів із природного матеріалу, екскурсії, розвідки, спектаклі, екологічні ігри, практичні корисні справи тощо).
Кожен блок закінчується веселим святом для малюків. Щоб досягнути звання «Маленький принц»  чи  «Маленька принцеса», учням разом із їх екобатьківщинами необхідно подолати сходинки росту:
-        участь у 3-х міні-проектах – Принц (Принцеса) Білої Троянди;
-        участь у 6-х міні-проектах – Принц (Принцеса) Жовтої Троянди;
-        участь у 9-х міні-проектах – Принц (Принцеса) Червоної Троянди;
-        участь у 12-х міні-проектах – Маленький принц (Маленька принцеса) рідного краю.
«Екобатьківщина» може залучатися до програми в будь-який час, у будь який місяць. Переможних у ній немає, а є маленькі принци та принцеси, які підіймаються сходинками піклування про природу з різною швидкістю.

Зміст міні-проектів
Осінній блок
Прикмети осені
Екодослідження
Насіння життя
Екоакція
Шефство над деревом
Екоспостереження
Зимовий блок
Збережи ялинку
Екоакція
Вирости рослину вдома
Екодослідження
Зимовий  візит до дерева
Екоспостереження
Весняний блок
Весняний візит до дерева
Екоспостереження
Зустріч птахів
Екоакція
Першоцвіти
Екодослідження
Літній блок
Тварини в історії моєї сім’ї
Екодослідження
Літній візит до дерева
Екоспостереження
Проблема відходів
Екоакція



програма курсу
«Екологія рідного краю»
4 клас
(17 годин, 0,5 годин на тиждень)

К-ть
годин
Зміст навчального матеріалу
Вимоги до загальноосвітньої
підготовки учнів
1
«Я» та мій дім
-   Природа як необхідна складова існування людини.
-   Компоненти природи.
-   Цілісність світу природи.
Учень знає:
-   компоненти природи;
-   значення природи для людини.
Наводить приклад:
-   негативних і позитивних змін у природі;
-   живих і неживих компонентів природи.
Пояснює:
-   значення окремих компонентів природи.
Робить висновки:
-   про взаємозв’язки в природі.
5
Тема 1
Охорона природи як розбудова свого дому
-   Поняття про природоохоронні території та об’єкти: зоопарки, заповідники, заказники, національні парки.
-   Червона Книга та її історія.
-   Рідкісні та зникаючі види.

Учень знає:
-   про Червоні Книги та їх значення
-   про рідкісних та зникаючих видів;
-   поняття зоопарк, ботанічний сад, заповідник.
Наводить приклади:
-   заповідників України;
-   видів Червоної Книги, що мешкають у нашій місцевості.
Пояснює:
-   значення охорони природи.
Досліджує:
-   завдання охорони природи.
Робить висновки:
-   про необхідність охорони природи.
Практична робота:
№1. «Охороняючи природу, охороняємо себе».
Екскурсія:
№1. До заповідного об’єкту (за вибором вчителя), з метою ознайомлення з системою охорони природи.
5
Тема 2
Проблеми забруднення довкілля рідного краю.
-   Поняття про довкілля;
-   Поняття про забруднення;
-   Джерела забруднення повітря, води й ґрунту;

Учень знає:
-   поняття довкілля;
-   поняття забруднення;
-   джерела забруднення;
Наводить приклади:
-   забруднення повітря;
-   забруднення води;
-   забруднення ґрунтів
Пояснює:
-   причини забруднення довкілля;
Досліджує:
-   поводження з відходами;
Робить висновки:
-   про наслідки забруднення довкілля;
Практична робота:
№2. Побутові відходи та сміття моєї сім'ї. 
5
Тема 3 Біосфера – наш єдиний дім
-   Поняття про Біосферу.
-   Взаємозв’язок неживого та живого в Біосфері.
-   Поняття про кругообіг речовин.
-   Підтримання рівноваги в природних системах.
Учень знає:
-   поняття Біосфера;
-   поняття кругообіг речовин;
-   взаємозв’язок живого й неживого.
Наводить приклади:
-   кругообігів речовин.
Пояснює:
-   значення Біосфери для людини.
Досліджує:
-   важливість Біосфери.
Робить висновки:
-   про значення Біосфери для існування людини.
Практична робота:
№3. «Земля – мій дім».
Екскурсія:
№2. До природної екосистеми (за вибором учителя) для ознайомлення з її організацією та особливостями функціонування.
1
Тема 4
Природа наш рідний дім (підсумковий урок).
Учень знає:
-   поняття про екологічну культуру.
Пояснює:
-   необхідність гармонізації стосунків людини й природи.
Робить висновки:
-   про важливість формування екологічної культури.

Завдання на літню практику:
-   Спостереження за природними екосистемами.
ПОЗАКЛАСНА РОБОТА
Позакласна робота розпочата в 1-3 класах, продовжується у 4 класі.
Мета діяльності дітей у рамках позакласної програми «Екосім´я»: «відкрити свою планету» й стати її дбайливим господарем, як Маленький принц із казки Екзюпері. У казки Антуана де Сент-Екзюпері «Маленький принц» у хлопчика було тверде правило: «Прокинувся вранці, умився, привів себе до ладу – і одразу ж наведи лад на своїй планеті».
Позакласна робота – це екологічний калейдоскоп, що складається з маленьких проектів, згрупованих за блоками. На кожну пору року – окремий блок, до складу якого входять екологічна акція, дослідження й спостереження, зміст яких розрахований на спільну роботу дітей, вчителів та батьків.
Реалізація міні-проектів здійснюється в ігровій формі через залучення дітей до різних видів творчої та практичної екологічно значущої діяльності, у безпосередньому контакті з різними об’єктами природного та соціального середовища (малювання, виготовлення виробів із природного матеріалу, екскурсії, розвідки, спектаклі, екологічні ігри, практичні корисні справи тощо).
Кожен блок закінчується веселим святом для малюків. Щоб досягнути звання «Маленький принц»  чи  «Маленька принцеса», учням разом із їх екобатьківщинами необхідно подолати сходинки росту:
-        участь у 3-х міні-проектах – Принц (Принцеса) Білої Троянди;
-        участь у 6-х міні-проектах – Принц (Принцеса) Жовтої Троянди;
-        участь у 9-х міні-проектах – Принц (Принцеса) Червоної Троянди;
-        участь у 12-х міні-проектах – Маленький принц (Маленька принцеса) рідного краю.
«Екобатьківщина» може залучатися до програми в будь-який час, у будь який місяць. Переможних у ній немає, а є маленькі принци та принцеси, які підіймаються сходинками піклування про природу з різною швидкістю.

Зміст міні-проектів
Осінній блок
Прикмети осені
Екодослідження
Насіння життя
Екоакція
Шефство над деревом
Екоспостереження
Зимовий блок
Збережи ялинку
Екоакція
Вирости рослину вдома
Екодослідження
Зимовий  візит до дерева
Екоспостереження
Весняний блок
Весняний візит до дерева
Екоспостереження
Зустріч птахів
Екоакція
Першоцвіти
Екодослідження
Літній блок
Тварини в історії моєї сім’ї
Екодослідження
Літній візит до дерева
Екоспостереження
Проблема відходів
Екоакція



програма курсу
«Екологія рідного краю»
5 клас
(17 годин, 0,5 годин на тиждень)

К-ть
годин
Зміст навчального матеріалу
Вимоги до загальноосвітньої
підготовки учнів
2
Вступ
-   Поняття про екологію.
-   Стан природи рідного краю.
Значення поезії, усної народної творчості про рідну природу для формування екологічної свідомості.
Учень знає:
-   поняття – «екологія»;
-   поняття – «довкілля»;
-   поняття – «охорона довкілля».
Наводить приклад:
-   взаємовідносин організмів із довкіллям та один з одним;
-   народних прикмет про природу.
Пояснює:
-   суть поняття екологія.
Робить висновки:
-   про необхідність вивчення стану довкілля;
про взаємозв’язок усіх процесів у природному середовищі.
Екскурсія:
На природні ділянки або в краєзнавчий музей з метою ознайомлення з природою рідного краю
3
Тема 1
Поняття про середовище існування та екологічні фактори
-   Поняття про середовище існування.
-   Поняття про екологічні фактори.
-   Класифікація екологічних факторів.
-   Безпосередній та опосередкований вплив екологічних факторів на організми та середовище існування.
Учень знає:
-   поняття про середовище існування;
-   типи середовища існування;
-   поняття про екологічні фактори;
-   типи екологічних факторів;
-   вплив екологічних факторів на організми та довкілля.
Наводить приклади:
-   різних середовищ існування;
-   впливу різних факторів на організми;
-   безпосереднього й опосередкованого впливу на організми та середовище існування.
Досліджує:
-   необхідність всіх умов життя для росту й розвитку організмів.
Робить висновки:
-   про відмінність різних типів середовищ існування;
-   про відмінності та взаємозв’язки різних екологічних факторів;
-   про залежність організмів від комплексного впливу екологічних факторів.
Практична робота:
№1. Значення екологічних умов для проростання насіння.
4
Тема 2
Абіотичні фактори
-   Характеристика абіотичних факторів.
-   Роль світла в житті організмів.
-   Вплив температури на живі організми.
-   Вода й вологість як умови існування та їх значення для організмів.
-   Ґрунти та рельєф як умови існування організмів.
-   Повітря та його значення для живих організмів.
-   Комплексний вплив абіотичних факторів рідного краю на рослини та тварини.
Учень знає:
-   поняття про абіотичні фактори;
-   безпосередній та опосередкований вплив абіотичних факторів на організми;
-   пристосування рослин та тварин  до дії абіотичних факторів.
Наводить приклади:
-   світлолюбних та тіньовитривалих рослин вашого регіону;
-   холодостійких та теплолюбних рослин;
-   місцевих водяних, вологолюбних та посухостійких організмів рідного краю;
-   мешканців степу.
Досліджує:
-   пристосування рослин і тварин до кліматичних умов;
-   вплив різного ступеня освітленості на ріст та розвиток рослин;
-   залежність життєдіяльності тварин від температури навколишнього середовища;
-   рослини, що запилюються та розповсюджуються за допомогою вітру.
Робить висновки:
-   про значення абіотичних факторів у житті організмів.
Практична робота:
№2. Пристосування організмів до кліматичних умов рідного краю.
4
Тема 3
Біотичні фактори
-   Поняття про біотичні фактори.
-   Конкуренція організмів за умови існування.
-   Відносини організмів на зразок «хижак – жертва».
-   Відносини організмів на зразок «паразит – хазяїн».
-   Симбіотичні відносини.
-   Взаємозв’язок та взаємний вплив рослин і тварин своєї місцевості.
Учень знає:
-   поняття про абіотичні фактори;
-   безпосередній та опосередкований вплив абіотичних факторів на організми;
-   пристосування рослин та тварин  до дії абіотичних факторів.
Наводить приклади:
-   світлолюбних та тіньовитривалих рослин вашого регіону;
-   холодостійких та теплолюбних рослин;
-   місцевих водяних, вологолюбних та посухостійких організмів рідного краю;
-   мешканців степу.
Досліджує:
-   пристосування рослин і тварин до кліматичних умов;
-   вплив різного ступеня освітленості на ріст та розвиток рослин;
-   залежність життєдіяльності тварин від температури навколишнього середовища;
-   рослини, що запилюються та розповсюджуються за допомогою вітру.
Робить висновки:
-   про значення абіотичних факторів у житті організмів.
Практична робота:
№3. Написання творчого проекту «Взаємозв’язки рослин та тварин  рідного краю».
4
Тема 4
Антропогенні фактори
-   Уявлення про антропогенні фактори.
-   Вплив антропогенних факторів на живі організми.
-   Вплив людської діяльності на воду, повітря, ґрунти.
Учень знає:
-   поняття про антропогенні фактори;
-   про вплив людської діяльності на стан повітря, води, ґрунтів;
-   про вплив людської діяльності на організми.
Наводить приклади:
-   забруднення своєї місцевості;
-   негативного та позитивного впливу людської діяльності на довкілля.
Робить висновки:
-   про погіршення стану довкілля в наслідок людської діяльності.
Пактична робота:
№ 4 Написання творчого проекту «Вплив людини на довкілля»

Завдання на літню практику:
-   Ознайомлення з місцевими видами рослин та тварин (степу, парку, водойми) для розширення свого уявлення про найбільш поширених представників місцевої флори і фауни.
-   Оформлення альбому фотовиставки «Місцеві види рослин та тварин».
ПОЗАКЛАСНА РОБОТА
Оскільки програма курсу «Екологія рідного краю» для п’ятого класу розрахована лише на 17 годин, пропонується позакласна робота за проектом «Сміття чи ресурс?».
Мета діяльності дітей у межах позакласної роботи – сформувати дбайливе ставлення до природи.
Упродовж року вчитель повинен провести кілька позакласних заходів, які стосуються проблем засміченості певних територій (наприклад, прибирання пришкільної території або паркової зони тощо). Можна здійснити аналіз побутових відходів власної сім’ї, розібравши, що з них може виступати ресурсами. Завершується ця робота конкурсом виробів, зроблених дітьми зі сміття. Здійснюється завершальний етап у вигляді свята з нагородженням переможців конкурсу.


програма курсу
«Екологія рідного краю»
6 клас
(17 годин, 0,5 годин на тиждень)

К-ть
годин
Зміст навчального матеріалу
Вимоги до загальноосвітньої
підготовки учнів
2
Вступ
-   Поняття про екосистеми та природні угруповання.
-   Народна мудрість про красу природи рідного краю та її захист.

Учень знає:
-   природні угруповання, природні й штучні екосистеми – ліс, степ, поле, сад, город, водойми.
Наводить приклади:
-   природних угруповань своєї місцевості;
-   приклади народної мудрості про красу природи рідного краю та необхідність її збереження.
Робить висновки:
-   про різноманітність природних та штучних екосистем,
-   взаємозв’язки екосистем у біосфері.
Демонстрування:
Таблиць, ілюстрацій, відеоматеріалів із зображенням різних екосистем своєї місцевості.
2
Тема 1
Сезонні зміни в природних екосистемах
-   Уявлення про фенологію.
-   Сезонні зміни в природних екосистемах.
-   Поняття фотоперіодизму та його значення в житті організмів.
Учень знає:
-   що таке фенологія;
-   значення спостереження за сезонними змінами в навколишньому середовищі.
Спостерігає та описує:
-   сезонні зміни природи рідного краю;
-   зміни в житті рослин та тварин.
Досліджує:
-   пристосування рослин та тварин до сезонної циклічності.
Робить висновок:
-   про необхідність фенологічних спостережень для пізнання   навколишнього світу.
Практична робота:
№1. Фенологічні спостереження природи рідного краю.
6
Тема 2
Структура екосистем
-   Місцеві рослинні угруповання.
-   Тваринні угруповання рідного краю.
-   Мікроорганізми та їх значення в екосистемах.
-   Неживі компоненти екосистем.
-   Поняття кругообігу речовин в екосистемах.
Учень знає:
-   рослини та тварини місцевих екосистем;
-   значення рослин у формуванні місцевих екосистем;
-   значення тварин у формуванні місцевих екосистем;
-   значення мікроорганізмів у екосистемах;
-   про кругообіг речовин у екосистемах.
Наводить приклади:
-   рослин та тварин місцевих екосистем;
-   природних угруповань рідного краю.
Досліджує:
-   взаємозв’язки між організмами та неживою природою.
Робить висновки:
-   про складну структуру екосистем;
-   про значення окремих компонентів екосистем;
-   про взаємозв’язок між окремими компонентами екосистем.
Практична робота:
№2. Дослідження організації екосистем свого краю (за вибором учителя).
4
Тема 3
Практичне використання екосистем рідного краю
-   Особливості сільськогосподарської діяльності людини в рідному краї.
-   Сільськогосподарські рослини та тварини рідного краю.
-   Бур’яни та шкідники в сільському господарстві.
-   Лікарські рослини рідного краю.
-   Ґрунти та їх практичне значення;
-   Місцеві лісові насадження та їх практичне використання.
Учень знає:
-   сільськогосподарські рослини і тварини рідного краю;
-   бур’яни, шкідники сільського господарства;
-   лікарські види рослин моєї місцевості;
-   деревні рослини та їх практичне значення;
-   практичне значення ґрунтів.
Досліджує:
-   лікарські рослини, бур’яни, тощо.
Робить висновки:
-   про вплив господарської діяльності на стан рослинних та тваринних угруповань.
Практичні роботи:
№ 3. Використання лікарських рослин у народній медицині.
3
Тема 4
Природоохоронна діяльність
-   Уявлення про Червону книгу України.
-   Рослини та тварини рідного краю  занесені до Червоної книги України.
-   Природоохоронні об’єкти рідного краю.
-   Поняття про екологічні громадські організації.
-   Природоохоронні акції та їх значення.
Учень знає:
-   поняття про Червону книгу України;
-   місцеві природоохоронні об’єкти.
Наводить приклади:
-   місцевих видів рослин та тварин, що занесені до Червоної книги;
-   природоохоронних акцій, їхню роль в еколого-просвітницькій роботі.
Досліджує:
-   взаємозалежність природних компонентів.
Робить висновки:
-   необхідність власного внеску до справи охорони природи рідного краю;
-   про необхідність природоохоронної діяльності людини для захисту навколишнього середовища.
Практична робота:
№4. Розробка та проведення екологічної акції «Збережемо довкілля» (за вибором вчителя).

Літній практикум:
-   Екскурсія до місцевої екосистеми (за вибором учителя);
-   Екскурсія заповідними куточками рідного краю.
-   Екологічні акції, конкурси, проекти на природоохоронну тематику.
ПОЗАКЛАСНА РОБОТА
Оскільки програма курсу «Екологія рідного краю» для шостого класу розрахована лише на 17 годин, пропонується позакласна робота за проектом «Хто поруч із тобою?».
Мета діяльності дітей у межах позакласної роботи – сформувати дбайливе ставлення до природи.
Упродовж року вчитель повинен провести кілька позакласних заходів, які стосуються піклування про птахів. Передбачається виготовлення годівниць у зимовий період, шпаківень та інших дуплянок навесні та їх розміщення на пришкільних ділянках, а також у паркових зонах. Обов’язковим є спостереження за птахами в природі, їх осіннім та весняним перельотом тощо.
Всі роботи супроводжуються фотографуванням як діяльності дітей, так і птахів у природних умовах. Наприкінці роботи слід провести конкурс найкращих годівниць, фотоконкурс. Здійснюється завершальний етап у вигляді свята з нагородженням переможців конкурсів.


програма курсу
«Екологія рідного краю»
7 клас
(17 годин, 0,5 годин на тиждень)

К-ть
годин
Зміст навчального матеріалу
Вимоги до загальноосвітньої
підготовки учнів
2
Вступ
-   Фізико-географічна характеристика своєї місцевості.
-   Поняття про клімат.
-   Основні ландшафтні комплекси та екосистеми рідного краю.
Учень знає:
-   фізико-географічну характеристику своєї місцевості;
-   основні ландшафтні комплекси.
Наводить приклади:
-   ландшафтних комплексів рідного краю.
Пояснює:
-   наслідки змін окремих компонентів природи для різних організмів і природних угруповань на місцевих прикладах.
Робить висновки:
-   про особливості клімату, рельєфу та ландшафту в рідному краї.
4
Тема 1
Прісноводні екосистеми рідного краю
-   Особливості  річкових екосистем області (регіону тощо).
-   Малі річки області та їх стан.
-   Екологічні системи водосховищ.
-   Рослини та тварини прісних водойм.
-   Практичне значення прісноводних екосистем та вплив на них людської діяльності.
Учень знає:
-   загальну характеристику річок;
-   місцеві малі річки;
-   наслідки від створення водосховищ.
Наводить приклади:
-   прісноводних тварин і рослин, а також їх угруповань;
-   пристосувань живих організмів до умов водного середовища існування.
Досліджує:
-   пристосування рослин та тварин до прісноводних умов існування.
Робить висновки:
-   щодо зв'язків між змінами окремих компонентів екосистем;
-   про зв’язок між діяльністю людини й змінами в прісноводних екосистемах.
Екскурсія:
До місцевих водойм із метою ознайомлення з особливостями функціонування водних екосистем.
4
Тема 2
Морські екосистеми рідного краю
-   Загальна характеристика та сучасний стан Чорного та Азовського моря.
-   Морські лимани та їхня характеристика.
-   Біота Чорного та Азовського  моря.
-   Практичне значення та вплив людської діяльності на морські екосистеми.

Учень знає:
-   загальну характеристику сучасного стану Чорного  та Азовського моря та його лиманів;
-   представників біоти Чорного  та Азовського  моря.
Наводить приклади:
-   морських тварин і рослин, а також їх угруповань Чорного  та  Азовського моря.
Досліджує:
-   вплив окремих екологічних факторів на життєдіяльність організмів.
Пояснює та робить висновки:
-   про зв’язок між діяльністю людини й змінами в морських екосистемах.
Лабораторна робота:
№1. Вивчення впливу солоності води на життєдіяльність організмів.
4
Тема 3
Особливості ґрунтів степу.
-   Історія формування степових ландшафтів.
-   Рослинність як складова частина степових ландшафтів.
-   Тваринний світ як складова частина степових ландшафтів.
-   Практичне значення степів.
-   Унікальні куточки степу.
Учень знає:
-   історію формування степів;
-   загальну характеристику степових ландшафтів.
Наводить приклади:
-   типів ґрунту;
-   рослин та тварин степу, а також їх угруповань;
-   пристосування живих організмів до степових умов існування.
Досліджує:
-   пристосування рослин та тварин до степових умов.
Робить висновки:
-   про цінність степових ландшафтів.
Лабораторна робота:
№2. Степова рослинність.
3
Тема 5
Використання та охорона степових ландшафтів рідного краю
-   Перетворення та забруднення степу.
-   Заходи зі збереження степових ділянок.
Учень знає:
-   проблеми степових екосистем;
-   заходи зі збереження степів.
Наводить приклади:
-   впливу людської діяльності на степові ділянки.
Досліджує:
-   взаємозв’язки в степових екосистемах.
Робить висновки:
-   про причини та наслідки змін степових екосистем.

Екскурсія:
До заповідних територій зі степовими біоценозами з метою вивчення структури екосистем степу.
ПОЗАКЛАСНА РОБОТА
Оскільки програма курсу «Екологія рідного краю» для сьомого класу розрахована лише на 17 годин, пропонується позакласна робота за проектом «Вода – колиска життя».
Мета діяльності дітей у межах позакласної роботи – сформувати дбайливе ставлення до природи.
Упродовж року вчитель повинен провести кілька позакласних заходів, які стосуються визначення стану водних об’єктів. Це може бути розчищення берега невеличких водойм поблизу школи (ставок, річка, струмок) від сміття, насаджування навколо водних рослин тощо. За сприятливої погоди слід провести заняття щодо вивчення місцевої водойми – швидкість течії річки, прозорість види, глибина на певних ділянках тощо. Окремо слід провести заняття (за відповідними сезонами року) з вивчення мешканців цих водойм, сезонними змінами. Можна також розглянути питання очищення води у побутових умовах.
Всі роботи супроводжуються фотографуванням як діяльності, так і пейзажів, водних та навколоводних мешканців. Наприкінці роботи слід провести фотоконкурс. Здійснюється завершальний етап у вигляді свята з нагородженням переможців конкурсу.


програма курсу
«Екологія рідного краю»
8 клас
(17 годин, 0,5 годин на тиждень)


К-ть
годин
Зміст навчального матеріалу
Вимоги до загальноосвітньої
підготовки учнів
2
Вступ
Тема 1
Лугові екосистеми
-   Уявлення про луг як особливу екологічну систему.
-   Найважливіші представники рослинного і тваринного світу лугів.
-   Практичне значення лугових екосистем  в народному господарстві.
Учень знає:
-   уявлення про лугові екосистеми;
-   практичне значення лугів.
Наводить приклади:
-   тварин і рослин лугу;
-   впливу людської діяльності на місцеві лугові екосистеми.
Робить висновки:
-   про зв'язок між діяльністю людини та змінами в лугових екосистемах.
4
Тема 2
Лісові екосистеми
-   Ліс як природна екосистема.
-   Рослинний та тваринний світ лісових ділянок  та його характеристика.
-   Практичне та екологічне значення лісів.
-   Необхідність охорони місцевих лісових екосистем.
Учень знає:
-   загальну характеристику лісових екосистем;
-   лісові рослини та тварини, їх угруповання.
Наводить приклади:
-   пристосувань живих організмів до лісових умов існування.
Досліджує:
-   взаємозв’язок організмів у лісових екосистемах.
Робить висновки:
-   про причини та наслідки змін окремих компонентів природи для різних організмів та природних угруповань;
-   про зв'язок між діяльністю людини та змінами в місцевих лісових екосистемах.
Практична робота:
№1. Вивчення структури лісу (за бажанням учителя, може проводитися у вигляді екскурсії до лісового насадження).
4
Тема 3
Інші типи ландшафти
-   Уявлення про солончаки, болота, кам’янисті розсипи, вихід гранітів та інші природні ділянки, властиві рідному краю.
-   Представники рослинного й тваринного світу, які зустрічаються на подібних ділянках.
Учень знає:
-   ландшафти рідного краю.
Наводить приклади:
-   рослинного та тваринного світу відповідних ділянок.
Досліджує:
-   взаємозв’язок організмів у болотних, лугових екосистемах рідного краю.
Робить висновки:
-   про причини та наслідки змін у природних ландшафтах для різних організмів і угруповань.
Практична робота:
№ 2 Вивчення структури болота, лугу (за вибором вчителя)
4
Тема 4
Урбанізовані екосистеми
-   Історія розвитку та специфіка організації урбанізованих ландшафтів рідного краю.
-   Специфіка міського середовища та її вплив на поширення тваринного населення.
-   Синантропні види тварин та їхнє значення.
Учень знає:
-   специфіку урбанізованих екосистем;
-   поняття про синантропні види.
Наводить приклади:
-   рослин та тварин – компонентів міста;
-   синантропних видів та їх значення.
Досліджує:
-   екологічний стан урбоекосистем;
-   стан зелених насаджень урбоекосистем.
Робить висновки:
-   про специфічність урбоекосистем
-   про зв'язок людської діяльності зі станом урбоекосистем.
Практична робота:
№3. Рослини міста – особливості формування рослинного покриву.
3
Тема 5
Охорона ландшафтного  і біологічного різноманіття рідного краю
-   Поняття про біологічне різноманіття та актуальність його збереження.
-   Типи природоохоронних об’єктів рідного краю.
-   Найважливіші природоохоронні об’єкти рідного краю.
-   Рекреаційне навантаження на природні екосистеми та його наслідки, необхідність його регулювання.
-   Перспективи розвитку природоохоронної діяльності в області.
-   Уявлення про Зелену книгу України.
-   Поняття про екомережу, її структур та значення.
Учень знає:
-   фактори знищення й забруднення природних екосистем;
-   типи природоохоронних об’єктів свого регіону;
-   поняття про екомережу.
Наводить приклади:
-   впливу людської діяльності на екосистеми;
-   типів природоохоронних об’єктів рідного краю.
Досліджує:
-   причини та наслідки змін окремих компонентів природи для різних організмів і природних угруповань;
-   закономірності формування штучних насаджень.
Робить висновки:
-   про вплив людської діяльності на природні екосистеми та його наслідки;
-   про необхідність природоохоронної діяльності та зберігання біорізноманіття рідного краю;
-   про перспективи розвитку природоохоронної діяльності в своєму регіону.
Практична робота:
№4. Основи озеленення міського середовища. Створення проекту озеленення території школи (альпінарій, дендрарій, розарій, тощо) за вибором учителя.

Літня практика:
Екскурсія до місцевих ландшафтів (за вибором учителя) з метою розширення власних знань про місцеві екосистеми.



ПОЗАКЛАСНА РОБОТА
Оскільки програма курсу «Екологія рідного краю» для восьмого класу розрахована лише на 17 годин, пропонується позакласна робота за проектом «Дерева – легені планети».
Мета діяльності дітей у межах позакласної роботи – сформувати дбайливе ставлення до природи.
Упродовж року вчитель повинен провести кілька позакласних заходів, які стосуються лісових насаджень. Це може бути спостереження за життєвими процесами дерев та їх мешканців (згідно сезону року), вивчення особливостей росту в умовах чистого та забрудненого районів тощо. Окремою акцією слід провести посадку дерев «Місто – сад», але крім самої посадки важливим є подальший догляд за висадженими рослинами, що й допомагає формувати екологічну культуру.
Всі роботи супроводжуються фотографуванням як діяльності, так і пейзажів, деревних мешканців тощо. Наприкінці роботи слід провести фотоконкурс та конкурс «Моє дерево», конкурс проектів озеленення школи, поверху, класу тощо. Здійснюється завершальний етап у вигляді свята з нагородженням переможців конкурсів.


програма курсу
«Екологія рідного краю»
9 клас
(17 годин, 0,5 годин на тиждень)

К-ть
годин
Зміст навчального матеріалу
Вимоги до загальноосвітньої
підготовки учнів
1
Вступ
-   Людина – частини природи.
-   Єдність організму людини і середовища.
-   Соціальне середовище та здоров’я людини.
Учень знає:
-   значення природи для людини.
Пояснює:
-   відмінності штучного і природного середовища.
Робить висновки:
-   про важливість для існування людини природного та соціального середовища.
3
Тема 1
Людина і природа
-   Поняття про гомеостаз організму.
-   Біоритми людини.
-   Поняття  про адаптацію. 
-   Пристосування  до природного  і соціального середовища.
-   Вивчення впливу екологічних та соціальних факторів на стан людини.
-   Демографія та демографічні проблеми рідного краю.

Учень знає:
-   поняття про біоритми;
-   поняття про адаптацію;
-    демографічні проблеми.
Наводить приклади:
-   біоритмів;
-   захворювань, що пов’язані з антропогенними змінами довкілля.
Досліджує:
-   біоритми людини.
Робить висновки:
-   про вплив природних та соціальних факторів на стан людини;
-   про залежність стану людини від природних та соціальних впливів.
Практична робота:
№1. Біоритми людини.
5
Тема 2
Забруднення довкілля в рідному краї
-   Джерела та типи забруднення.
-   Оцінка стану довкілля.
-   Уявлення про біоіндикацію та екологічний моніторинг.
-   Екологічні проблеми транспорту.
Учень знає:
-   поняття забруднення та причин забруднення;
-   поняття «біоіндикація» та «екологічний моніторинг».
Наводить приклади:
-   основних типів забруднень;
-   організмів біоіндикаторів.
Досліджує:
-   стан оточуючого середовища за окремими показниками;
-   проблеми транспорту та довкілля.
Робить висновки:
-   про вплив різних типів забруднення на стан довкілля свого регіону;
-   про необхідність переходу до екологічно безпечних видів транспорту.
Практичні роботи:
№2. Дослідження проблеми забруднення довкілля транспортом.
4
Тема 3
Вплив забруднення довкілля вашого регіону на здоров’я людини
-   Здоров’я – головне багатство людини.
-   Особливості впливу на здоров’я людини антропогенних змін території рідного краю.
-   Стан здоров’я населення.

Учень знає:
-   вплив антропогенних факторів вашого регіону  на здоров’я людини.
Наводить приклади:
-   типів перетворень територій; 
-   характерних захворювань населення свого регіону (місцевості), викликаних антропогенними впливами.
Досліджує:
-   стан довкілля своєї місцевості за окремими показниками.
Робить висновки:
-   про зв'язок характерних захворювань населення рідного краю, пов’язаних з типами перетворення середовища.
Практичні роботи:
№3. Визначення стану довкілля за окремими показниками (на вибір учителя).
4
Тема 4
Оптимізація відносин людини з довкіллям
-   Поняття про здоровий спосіб життя.
-   Уявлення про рекреацію.
-   Гігієна житла, гігієна одягу.
-   Екологічні аспекти системи «вода – ґрунт – продукти харчування».
-   Основи харчування в умовах несприятливого екологічного стану.
-   Проблема якості питної води.
Учень знає:
-   поняття та аспекти здорового способу життя;
-   поняття про рекреацію;
-   основні принципи харчування в умовах несприятливого екологічного стану.
Наводить приклади:
-   надходження деяких токсичних речовин до харчових продуктів через систему «вода – ґрунт – продукти харчування»;
-   токсичних речовин, із якими людина контактує в побуті;
-   екологічно безпечних та небезпечних будівельних матеріалів.
Досліджує:
-   екологічний стан безпосереднього оточення.
Робить висновки:
-   про вплив способу життя на здоров’я та працездатність людини.

Практична робота:
№4. Визначення екологічного стану класної кімнати (за екологічним показниками, за вибором вчителя).

Екскурсія:
-   На підприємство харчової промисловості (за вибором вчителя) щодо ознайомлення  з контролем за якістю продукції.





ПОЗАКЛАСНА РОБОТА
Оскільки програма курсу «Екологія рідного краю» для дев’ятого класу розрахована лише на 17 годин, пропонується позакласна робота за проектом «Моє здоров’я – здоров’я держави».
Мета діяльності дітей у межах позакласної роботи – сформувати дбайливе ставлення до природи.
Упродовж року вчитель повинен провести кілька позакласних заходів, які стосуються визначення стану здоров’я школярів та населення. Це може бути аналіз захворюваності на гострі респіраторні захворювання за сезонами року, вивчення впливу здорового способу життя на здоров’я, аналіз захворюваності родин учнів тощо.
Наприкінці роботи слід провести великий спортивний конкурс разом із працівниками фізичної культури, який би мав екологічну спрямованість, наприклад «Природу захищати – треба силу мати!». Здійснюється завершальний етап у вигляді свята з нагородженням переможців конкурсу.


програма курсу
«Екологія рідного краю»
10 клас
(17 годин, 0,5 годин на тиждень)

К-ть
годин
Зміст навчального матеріалу
Вимоги до загальноосвітньої
підготовки учнів
1
Вступ
Взаємодія людського суспільства та природи
-   Еволюція відносин людини та природи.
-   Джерела екологічної загрози.
-   Надзвичайні екологічні ситуації.
Учень знає:
-   найважливіші етапи розвитку відносин між суспільством та природою;
-   причини виникнення надзвичайних ситуацій;
-   основні джерела екологічної загрози.
Робить висновки:
-   про наслідки втручання людської діяльності у природні процеси.
5
Тема 1
Промисловість рідного краю та її вплив на довкілля.
-   Характеристика промислового комплексу. 
-   Наслідки техногенного навантаження на довкілля.
-   Шляхи вирішення техногенних проблем вашої місцевості.
Учень знає:
-   основні джерела забруднення атмосфери та гідросфери;
-   підходи та методи очищення гідросфери;
-   основні поняття  (парниковий ефект, кислотні дощі, озонова діра  тощо).
Наводить приклади:
-   погіршення якості водних ресурсів регіону;
-   впливу промислового виробництва на стан атмосфери.
Досліджує:
-   вплив окремих забруднювачів на стан довкілля;
Робить висновки:
-   про негативний вплив техногенного навантаження на стан довкілля;
-   про залежність стану довкілля від рівня сучасних технологій місцевого виробництва.
Практична робота:
№ 1 Моделювання парникового ефекту та дії кислотних опадів на довкілля.
4
Тема 2
Енергетичний комплекс вашого регіону та пов’язані з ним екологічні проблеми
-   Характеристика енергетичного комплексу регіону.
-   Наслідки впливу енергетичних підприємств на довкілля.
-   Альтернативні джерела енергії.
Учень знає:
-   підприємства енергетичного комплексу;
-   наслідки впливу енергетичних галузей на довкілля;
-   альтернативні джерела енергії.
Наводить приклади:
-   типів забруднення довкілля підприємствами енергетики.
Досліджує:
-   можливість застосування альтернативних джерел енергії.
Робить висновки:
-   про необхідність переходу на альтернативні джерела енергії;
-   про доцільність використання енергозберігаючих технологій.
Практична робота:
№ 2 Альтернативні джерела енергії та енергозберігаючі технології.
4
Тема 3 Екологічні проблеми сільського господарства вашої місцевості
-   Сільське господарство як джерело забруднення навколишнього середовища (стоки з полів, тваринницьких ферм, скотомогильники, нітрати, нітрити).
-   Типи деградації ґрунту (ерозія, засолення, зміна рН тощо)
-   Наслідки хімізації сільського господарства.
-   Шляхи вирішення екологічних проблем, пов’язаних з сільськогосподарською діяльністю.
-    Біологічне землеробство.
Учень знає:
-   уявлення про агроценози;
-   типи негативного впливу сільськогосподарської діяльності на стан довкілля;
-   типи ерозії ґрунтів та їх наслідки.
Наводить приклади:
-   негативного впливу сільськогосподарської діяльності на довкілля;
-   наслідків засолення, закислення ґрунтів тощо.
Досліджує:
-   фізико-хімічні властивості зразків місцевого ґрунту.
Робить висновки:
-   про вплив сільськогосподарської діяльності на стан ґрунтів;
-   про доцільність впровадження біологічного землеробства.
Практична робота:
№3. Дослідження властивостей ґрунтів.
3
Тема 4
Відходи господарської діяльності  та їх утилізація.
-   Характеристика видів   та властивостей відходів.
-   Поняття про систему поводження з відходами.
-   Проблеми поводження з твердими побутовими відходами вашої місцевості.
-   Проблеми очищення побутових стоків.
-   Методи утилізації твердих побітових відходів (ТПВ).
Учень знає:
-   види та властивості відходів;
-   методи утилізації відходів.
Наводить приклади:
-   твердих, рідких та газоподібних відходів;
-   методів утилізації ТПВ.
Досліджує:
-   якісний та кількісний склад ТПВ.
Робить висновки:
-   про вплив відходів на довкілля;
-   про необхідність оптимізації системи поводження з відходами вашого регіону.

Практична робота:
№4 Визначення якісного та кількісного складу твердих побутових відходів (за вибором вчителя).

Літні екскурсії:
На місцеві промислові, енергетичні, сільськогосподарські комплексні підприємства (за вибором вчителя) з метою вивчення підходів до очищення різних типів забруднення.


ПОЗАКЛАСНА РОБОТА
Оскільки програма курсу «Екологія рідного краю» для десятого класу розрахована лише на 17 годин, пропонується позакласна робота за проектом «Економіка природи не витримує марнотратства».
Мета діяльності дітей у межах позакласної роботи – сформувати дбайливе ставлення до природи.
Упродовж року вчитель повинен провести кілька позакласних заходів, які спрямовані на застосування енергозберігаючих технологій. Серед подібних робіт може бути заміна звичної лампочки на економну й підрахунок економії електроенергії за певний час, проведення заходу «година без електрики» тощо. У цьому випадку слід широко застосовувати проектні технології (написання проекту на тему енергозбереження).
Наприкінці роботи слід провести конкурс енергозберігаючих проектів «Економіка природи не витримує марнотратства». Здійснюється завершальний етап у вигляді свята з нагородженням переможців конкурсу.


програма курсу
«Екологія рідного краю»
11 клас
(17 годин, 0,5 годин на тиждень)

К-ть
годин
Зміст навчального матеріалу
Вимоги до загальноосвітньої
підготовки учнів
1
Вступ
Вчення Вернадського про Ноосферу.
-          Поняття про Біосферу та її межі.
-          Поняття про Ноосферу.
-          Необхідність гармонізації відносин людини та природи.
-          Формування екоцентриського світогляду.


Учень знає:
-   поняття – «живої речовини»;
-   значення Біосфери для існування людей;
-   поняття  «Ноосфери».
Пояснює:
-   необхідність гармонізації відносин людини та Біосфери.
Робить висновки:
-   про необхідність гармонізації відносин людського суспільства та природи.
4
Тема 1
Основи раціонального природокористування вашого регіону
-   Підходи та методи оптимізації природокористування.
-   Економічні механізми раціонального природокористування.
-   Екологізація виробництва. Регіональні досягнення.
-   Екологічний моніторинг.
Учень знає:
-   підходи до раціонального природокористування;
-   економічні механізми забезпечення раціонального природокористування;
-   поняття про біотехнологію;
-   поняття про екологічний моніторинг.
Наводить приклади:
-   екологічних платежів та відшкодувань завданої шкоди;
-   видів екологічного моніторингу.
Досліджує:
-   шкоду, завдану довкіллю внаслідок господарської діяльності.
Робить висновки:
-   про необхідність оптимізації природокористування у вашому регіоні (місцевості);
-   про необхідність використання сучасних біотехнологічних методів у екологізації виробництва;
-   про необхідність екологічного моніторингу.
Практична робота:
№1. Визначення еколого-економічної шкоди зеленим насадженням.
3
Тема 2
Основи екологічного права та охорони природи
-   Міжнародне та державне законодавство з охорони природи.
-   Місце громадськості в охороні природи рідного краю.
Учень знає:
-   основні закони України про збереження навколишнього середовища;
-   види відповідальності за екологічні правопорушення.
Наводить приклади:
-   екологічних правопорушень;
-   міжнародних та місцевих екологічних громадських організацій.
Досліджує:
-   роль громадськості у формуванні екологічної політики.
Робить висновки:
-   про необхідність дотримання вимог екологічного законодавства.

Практична робота:
№2. Ділова гра «Екологічна безпека та громадськість».
4
Тема 3 Основні положення концепції сталого розвитку
-   Концепція сталого розвитку.
-   Мета та завдання сталого розвитку.
-   Шляхи виходу регіону  з екологічної кризи.
Учень знає:
-   поняття про концепцію сталого розвитку; мету та завдання сталого розвитку;
-   шляхи виходу з екологічної кризи.
Пояснює:
-   необхідність переходу до сталого розвитку.
Досліджує:
-   шкоду, завдану довкіллю внаслідок господарської діяльності.
Робить висновки:
-   про необхідність застосування засад концепції сталого розвитку для виходу  регіону з екологічної кризи.
Практична робота:
№3. Визначення еколого-економічної шкоди тваринному світу.
5
Тема 4
Екологічна освіта та екологічне виховання як складові екологічної культури.
-   Уявлення про безперервну екологічну освіту.
-   Значення екологічного виховання у формуванні екологічної особистості.
-   Екологізація суспільства як передумова формування екологічної культури.
Учень знає:
-   поняття екологічної освіти;
-   необхідність екологічного виховання;
-   поняття екологічної культури;
-   поняття про екологічну особистість.
Наводить приклади:
-   навчальних закладів регіону, які готують фахівців екологів.
Досліджує:
-   рівень екологічної культури школярів та місцевого населення.
Робить висновки:
-   про необхідність безперервної екологічної освіти та екологічного виховання особистості;
-   про значення сім’ї та громадськості у екологічному вихованні особистості.
Практична робота:
№4 Дослідження рівня екологічної культури школярів чи місцевого населення (за вибором учителя).
ПОЗАКЛАСНА РОБОТА
Оскільки програма курсу «Екологія рідного краю» для одинадцятого класу розрахована лише на 17 годин, пропонується позакласна робота за проектом «Екологічна криза – криза культури».
Мета діяльності дітей у межах позакласної роботи – сформувати дбайливе ставлення до природи.
Упродовж року вчитель повинен провести кілька позакласних заходів, які спрямовані на розвиток екологічної культури як у школярів, так і в їхніх сім’ях. Бажано провести частину заходів не лише за участю дітей, але і їх сімей.
Наприкінці роботи слід провести конкурс-вікторину на наявність екологічної культури «Екологічна особистість – людина з майбутнього». Здійснюється завершальний етап у вигляді свята з нагородженням переможців конкурсу.


Література
1.     Бигон М., Харпер Дж., Таусен К. Екология особи, популяции и сообщества. – М.: Мир, 1989. – Т. 1., 2.
2.     Небел Б. Наука об окружающей среде.-М.: Мир,1993.-Т.1,2.
3.     Бродский А.К. Краткий курс общей экологии. – СПб.: ДЕАН, 2000
4.     Воронков Н.А. Экология: общая, социальная, прикладная. – М.: Агар, 1999.
5.     Кучерявий В.П.    Екологія: Підручн. для студ вузів.– Вид. 2-ге.– Львів: Світ, 2001.– 480с.
6.     Твоє майбутнє – земля за порогами / за матеріалами доповіді про стан навколишнього природного середовища в Запорізькій області у 2008 р.   (м. Запоріжжя, 2009).
  1. Методика викладання курсу «Рідкісні рослини, тварини, гриби і лишайники Запорізької області» / Петроченко В.І..  – Запоріжжя: Поліграф,  2006.
  2. Учебное пособие Древесно-кустарниковая флора Запорожской области. Определитель / Шелегеда В.И – Запорожье: Тандем - У, 2006.
  3. Польовий щоденник юного дослідника природи. Навчальний посібник для загальноосвітніх та позашкільних  навчально-виховних закладів / Шелегеда В.І., Шелегеда О.Р., Петроченко В.І. – Запоріжжя, 2007.
  4. Методичний посібник для всіх, кому не  байдужі проблеми довкілля «Дім в якому ти живеш». Київ: Жива планета, 2007.
  5. Апанасенко М.Г., Гусєва Н.М.,  Корж О.П., Лихасенко Ф.І., Савіч І.О. Впровадження регіонального курсу «Екологія рідного краю». Науково-методичний посібник. – Запоріжжя: ОІППО, 2008. -  51 с.
  6. Ермаков Д.С., Зверев И.Д., Суравегина И.Т. Учимся решать экологические проблемы. – М.: Школьная пресса, 2002. – 107 с.


Комментариев нет:

Отправить комментарий